Adina for Ukraina

Vi har startet oppdraget med å gjenoppbygge Ukraina

Men vi trenger hjelp til å få til alt vi vil. Derfor starter vi nå prosjektet «Adina for Ukraina». Prosjektet har til hensikt å samle inn penger som går direkte til å bygge opp igjen sosiale institusjoner i Ukraina. Som trygge læringsarenaer som bidrar til at barna sikres en viktig forutsetning for læring og sosial utvikling.

Du kan scrolle videre. Eller gjøre noe viktig.

Det er nå, ikke «en gang i fremtiden», problemet må løses.

  • 3 800 skoler (371 helt jevnet med jorden)
  • 1,5 million barn står i fare for PTSD og depresjon.
  • 4,8 millioner barn mangler et trygt læringsmiljø, nett?tilgang og psyko­sosial støtte.

Utdrag fra NRC-rapport

Det haster

Barnas fremtid kan ikke settes på vent. Vi skal levere, men bare hvis alle som kan bidra, faktisk gjør det.

Så, er du med og tar ansvar, eller står du på sidelinjen?

To barn jobber med kunst i et ødelagt rom med en veggdekorasjon av sol blomster og fugler.

Utdrag fra Norsk Flyktninghjelp

Barn i Ukraina mister mer enn bygninger når skolene deres bombes. Mer enn 1?300 utdanningsinstitusjoner er allerede skadet, nær 300 er helt jevnet med jorden.nrc.no

Bak hvert tall står et barn som prøver å løse mattestykker mens luftvernsirenene uler.

«Det er vanskelig. Det er spesielt vanskelig når planene stadig må endres. Ofte må de avlyses på grunn av alarmene», sier 13?år gamle Yanina fra Lviv.

Lærere holder undervisning i bomberom, på nettet eller i det som er igjen av klasserommet. Tapte skoledager blir til tapte drømmer, angst og en generasjon som risikerer å bli hengende etter – for godt.

Hver ødelagte skole er en villet krenkelse av barns rett til trygghet, utdanning og håp. Dette er barndommene til Ukrainas fremtid som ligger i ruiner.

Det haster å stå sammen med dem nå. Vi må gjenoppbygge skolene. Vi bør gi psykososial støtte. Vi må sørge for at læring ikke blir krigens neste offer.

Hva vi ønsker å få til

Barn i Ukraina deltar i undervisning i et klasserom i en bunker, med en lærer foran tavlen.

Gjenoppbygge tryggere skolebygg

Læring er svært viktig for barn utvikling og en forutsetning for at de skal bli ressurssterke voksne. Å bygge trygge læringsarenaer bidrar med å sikre barn en sikker hverdag på skolen. Selv om det ikke er optimalt, så er dette mye bedre enn å ikke være på skolen

Bilde av et klasserom med tre innstilte stoler og en tavle i bakgrunnen, dekorert med bilder på veggene.

Styrke lærere og trygge voksne

Etter snart 14 år med krig, konflikter og pandemi er det mange barn og voksne som sliter psykisk. Å hjelpe med psykologer og sosionomer for å bedre livet til de som skal lære fra seg, og hvordan de skal håndtere livet fremover

Ta igjen tapt læring og sosialisering

Kortere læringsperioder og fokus på gode opplevelser. Styrke barns selvbilde og jobbe systematisk med mental helse for å gjøre læringen så god som mulig.