Landsbykvinner blir skiftarbeidere

Kvinner fra landsbyen Ayami er blitt skiftarbeidere på Adina Farm, og arbeidstakere med «lønningspose» er sjeldent i landsbyene ute i bushen.

TEKST: MAGNE REIGSTAD FOTO: MORVEN MUILJWIK

Kvinnene går i turnus med to og to på skift. Familiegruppe Ayami driver nå gården vår under ledelse av Finance Manager på Lira Rehabilitation Centre. Damene jobber der to uker om gangen og bor på gården, og de blir kjørt til og fra av våre folk. De lager mat, er ansvarlige for renhold, står for fôring av griser og betales en lokalt tilpasset lønn.

Kvinnene blir rollemodeller samtidig som landsbyen moderniserer seg, og Adina Stiftelsen bygger opp tillit både hos lokalbefolkningen og lokale myndigheter. Alle ser at vår helhetstenkning er en god utviklingsmodell.

Adina Farm driver med griseoppdrett, og å ta vare på rundt 80 dyr stiller spesielle krav til våre medarbeidere. Kvinnene er opptrent i biosecurity, og de er innforstått med at Adina Farm tar dyrehelse alvorlig. Derfor samarbeider våre folk tett med vår faste veterinærer. Sammenlagt er dette kunnskapsoverføring om moderne landbruk via praktisk arbeid.

Kvinnene snakker ikke engelsk, men vaktmannen på gården fungerer som oversetter. Vakten bor på farmen og han hjelper damene med det tunge fysiske arbeidet. Arbeidslagene er også ansvarlige for dyrkingen av diverse grønnsaker som litt løk, kål, erter og vi har noen banantrær. Dette gir oss produkter å selge, og bøndene lærer å dyrke mer variert mat og produkter de kan tilby på det lokale marked.

Hovedsakelig dyrkes det nå ingefær på gården. Vi har 140 «hull» som hvert kan gi opptil 80 kg ingefær. Det tar litt mer enn et halvt år før vi kan hente ferdig avling opp fra jordhullene. Ingefær er en etterspurt vare.

Vi bruker også møllen på gården til å male mais til maismel som da delvis brukes til dyrefôr og delvis selges til markedet som menneskeføde (posho). Dette opplegget bidrar også til å øke forståelsen for hele verdikjeden, entreprenørskap og markedstenkning.


Farmen lærer småbønder å tenke nytt og Å produsere mat også for salg på nærmarkedet, ikke bare tenke på dagen i dag og mat nok til egen familie. Inntektene fra de produkter man selv ikke trenger, skal sikre familien inntekter og barna skolegang. Og Uganda produserer for lite mat. Jordbruket sysselsetter oppunder 70 prosent av landets befolkning og er dermed avgjørende for å skaffe nye generasjoner en levevei og noe å leve av.

Hvis flere bønder og deres familier overbevises om at de kan tjene greie penger på småskalajordbruk, kan flere unge bli værende i distriktene og selv sikre sin levestandard. Men mennesker uten framtidsutsikter, har gjennom alle tider søkt til storbyene, og noen kaster seg på migrasjonsbølgen.

Personvern

Adina Stiftelsen AS til tredjepart, og vi bytter eller videreformidler heller ikke denne informasjonen med tredjepart.

Denne siden forklarer hvordan vi benytter oss av informasjon du oppgir til oss her, og hvordan dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg som besøkende tilgang til ulike funksjoner og egenskaper som forenkler bruken av nettstedet.

En «cookie», også kalt informasjonskapsel, er en tekstfil som lagres i nettleseren. Dette er standard internett-teknologi som benyttes på de fleste nettsteder i dag. Flertallet av nettlesere som Opera, Internet Explorer, Firefox, Safari og Chrome er innstilt til å akseptere cookies automatisk. Om du ikke ønsker at slik informasjon skal lagres i din nettleser må du selv gå inn i innstillingene i den aktuelle nettleseren og deaktivere denne funksjonaliteten.

Merk at denne innstillingen kan føre til at enkelte nettsteder ikke fungerer optimalt.

På dette nettstedet logger vi anonym informasjon om alle besøkende. Vi bruker cookies hovedsakelig for trafikkmåling og optimalisering av innhold og brukeropplevelse. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson.

  • Analyse av hvordan nettstedet blir brukt.
  • Brukertilpasset innhold, basert på bruksmønster.
  • Skreddersøm av reklame i ulike kanaler, basert på bruk av nettstedet.
  • Dette nettstedet benytter både egne og tredjeparts informasjonskapsler.

Google Analytics

Vi benytter Google Analytics for å lagre anonymisert besøksstatistikk.
Analyseverktøyet Google Analytics benyttes for å studere trafikk, bruksmønstre og trender på nettstedet. Dataene som samles inn brukes for å optimalisere brukeropplevelsen og tilpasse innholdet på nettsiden. I henhold til Googles retningslinjer for bruk av Google Analytics samles det ikke inn personlig informasjon om deg som bruker. Dataene som samles inn lagres på Googles tjenere.

 

Skjemaer

Ved henvendelse til oss via skjemaer, for eksempel grunnlag for pristilbud blir data fra disse skjemaene sendt på e-post til oss. Persondata som blir lagt inn i dette skjemaet vil kun bli lagret i vårt e-postsystem. Disse dataene vil ikke bli benyttet i andre sammenhenger som markedsføringsøyemed. Kontakt oss dersom du ønsker at vi skal slette din informasjon fra våre e-postsystemer.

Eksempel på skjema som vi kan ta i bruk

  • Kontaktskjema
  • Når man ønsker å bli kontaktet om et produkt eller tjeneste
  • Ved kjøp av produkter eller tjenester på en nettside
  • Når man laster ned dokumenter som e-bøker eller annet
  • Ved påmelding til å motta nyhetsbrev eller blogg på e-post

Formålet med informasjonen som innhentes:

  • Å gi brukeren tilgang til våre produkter og tjenester
  • Å sende relevant informasjon til brukeren
  • Å kunne ta kontakt for å tilby produkter eller tjenester

Nyhetsbrev/Mailchimp

Ved bruk av nyhetsbrev, bruker vi mailchimp
Lagring av data på egne servere i USA.

Vi benytter Mailchimp i vår elektroniske kommunikasjon. Ulike steder på vårt nettsted er det mulig å melde seg på vårt nyhetsbrev. Denne informasjonen (e-post adresse) blir sendt til Mailchimp og lagret i en distribusjonsliste.

GDPR dokumentasjon

Personvern

Vi har full åpenhet rundt systemene vi benytter oss av, og hvordan vi benytter data.
Kontakt oss dersom du ønsker at vi skal slette din informasjon fra våre e-postsystemer.

 

Google Tag Manager

Vi bruker Google Tag Manager for å administrere analyse og digitale tjenester
Google Tag Manager håndterer sporingskoder og refererer til sporingsoppsett og tracking til tredjepartsløsninger som Google Analytics og brukes til optimalisering av nettsiden og markedsføringstjenester. Alt av sporingskoder kjøres og håndteres via Google Tag Manager.

 

Facebook Pixel

Vi bruker Facebook Conversion Tracking Pixel til å spore og forbedre våre markedsføringskampanjer på Facebook.

Les mer om annonser på Facebook og hvordan du selv kan justere dine personlige innstillinger på Facebook.

Hva lagrer vi: Hvilke annonser brukeren har sett på Facebook, Hvilke sider brukeren har besøkt og hvilke konverteringer o.l brukeren har utført.

 

Vi kan samle inn følgende informasjon:

Kontaktinformasjon som navn, adresse, telefonnr, fødselsdato, epostadresse, annen data som kan direkte eller indirekte identifisere deg
Demografisk informasjon, preferanser og annen informasjon som er relevant.

Hva vi gjør med informasjonen vi samler inn

Vi kan bruke informasjonen til å forbedre våre produkter og tjenester. Fra tid til annen kan vi også bruke informasjonen til å kontakte deg for markedsundersøkelser. Vi kan kontakte deg via e-post, telefon, faks eller e-post. Vi kan bruke informasjonen til å tilpasse nettsiden etter dine interesser.

Vi er forpliktet til å sikre at informasjonen som flyter behandles forsvarlig. For å hindre uautorisert tilgang eller videreformidling av informasjon.

Kontakt oss hvis du har spørsmål angående bruken av dine personopplysninger utover den informasjonen du finner her.