Ulikhet internt og mellom land er en vedvarende grunn til bekymring. Før den globale pandemien var det positiv utvikling spesielt i lavinntektsland,
Dessverre har COVID-19 forsterket eksisterende ulikheter, og rammet spesielt de fattigste og mest sårbare samfunnene. Mangelde sosiale sikkerhetsnett gjør de allerede mest marginaliserte ekstra utsatt ved økonomiske sjokk som for eksempel COVID-19. I tillegg har har sosiale, politiske og økonomiske faktorer knyttet til ringvirkningene av pandemien forsterket allerede eksisterende strukturer.
Ulikhetene utdypes også for sårbare grupper i land med mindre velutbygd helsesystem en Norge. Flyktninger, migranter, eldre, og personer med nedsatt funksjonsevne er særlig utsatt.
Romania
Adina jobber blant annet med et prosjekt som heter “Pupil to Employees”, der vi fremmer tiltak lovgivning og politikk hvis målsetning er å redusere forskjeller i levevilkår.
Gjennom målrettede tiltak som arbeidstrening, kompetanseutvikling og fysisk rehabilitering av barn med funksjonsnedsettinger jobber Adina for å redusere ulikhetene mellom mennesker i nord-Uganda.
Innen 2030 bygge opp motstandskraften til fattige og personer i utsatte situasjoner, slik at de blir mindre utsatt for og mindre sårbare for klimarelaterte ekstremhendelser og andre økonomiske, sosiale og miljømessige påkjenninger og katastrofer. Opprette gode politiske rammeverk på nasjonalt, regionalt og internasjonalt nivå basert på utviklingsstrategier som gagner de fattige og ivaretar kjønnsperspektivet, med sikte på å øke investeringer i tiltak som bekjemper fattigdom.
Uganda Delmål 1.5: Adina Foundation Uganda (AFU) bygger opp motstandskraften til barn med nedsatte funksjonsevner for å kunne kjempe for bedre sosial situasjon, økt tilgang til ressurser, utdanning og muligheter for økonomisk selvstendighet. Mens opptil 15% av den Ugandiske befolkningen har en type av funksjonshemning viser det seg at bare 6% av barn med nedsatte funksjonsevner gjennomfører barneskole (50-75% av barn uten funksjonshemninger fullfører barneskole (UNICEF)). Gjennom forrige skoleår klarte 91% av barn hjulpet av Adina å delta på skolen og dermed ta et viktig steg videre for å bryte ut av fattigdommen.
Romania Delmål 1.5: Adina Romania (FAS) jobber med fattigdoms reduksjon via utdanning og tilgang til nettverk, muligheter, og hjelp til jobb plassering. FAS bidrar til at barnehage barn og frem til de er 18 år får leksehjelp, åpen barnehage, ekstra kurs og aktiviteter på Adina Home, og hjelp med transport frem og tilbake til skolen. Et annet eksempel er FAS sin deltagelse i Active Citizens Prosjektet «pupil to employees» (2021-2023) som jobber med å skape åpne dialoger blant to grupper (kvinner og ungdom) om sine rettigheter og muligheter innen utdanning og jobbmarkedet. [Les mer her (lenke)]
1.4) Rett til økonomiske ressurser
Innen 2030 sikre at alle menn og kvinner, særlig fattige og sårbare, har lik rett til økonomiske ressurser og tilgang til grunnleggende tjenester, til å eie og kontrollere jord og andre former for eiendom, og til arv, naturressurser, ny teknologi og finansielle tjenester, inkludert mikrofinansiering
Uganda Delmål 1.4: Adina Uganda (AFU) jobber med å bryte ned barrierer for barn med nedsatte funksjonsevner og jobber med å støtte familiene til disse barna. Adina organiserer familiegrupper og gir de kursing og støtte i 18 måneder, der de blant annet får økonomisk generert støtte i form av to geiter til hver familie og organisering av spare/låne grupper (mikrofinans). Økonomisk stabiliteten forsterker deres stilling i samfunnet og dette gir et bedre liv for barna deres. Lenke artikkel